Tüzük
BİLİŞİM SANAYİCİLERİ DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Madde 1. Derneğin Adı ve Merkezi:
Derneğin adı “BİLİŞİM SANAYİCİLERİ DERNEĞİ”'dir. Kısa adı “TÜBİSAD”'dır. Derneğin Merkezi İstanbul’dur.
Madde 2. Derneğin Amacı ve Faaliyet Konuları:
A) Derneğin Amacı:
- TÜBİSAD, teknoloji ve bilişim sektörünü; bilgi ve iletişim teknolojileri, ofis makineleri ürünleri, donanım ve yazılımı üretimi, satış pazarlama ve servisi, e-ticaret, telekom hizmetleri, oyun uygulamaları, ödeme sistemleri, yapay zeka, makine öğrenmesi, blok zincir, siber güvenlik, yıkıcı/dönüştürücü teknolojiler ile bu alanların oluşturduğu iş kolları ve benzeri platform şirketlerinin faaliyet alanları ekseninde dijital ekonomiyi ( dijitalleşen endüstriyi) temsil eden bir sektör derneğidir.
- TÜBİSAD, teknoloji ve bilişim sektörünün (tüm dijital teknolojiler dahil olmak üzere) güçlü ortak sesi ve savunucusu olarak faaliyetlerini sürdürür.
- TÜBİSAD, Türk teknoloji ve bilişim sektörünün (dijital teknolojiler endüstrisinin), dolayısıyla üyelerinin gelişmesini, satış, katma değer, karlılık, istihdam ve ihracat olarak büyümesini hedefler; kamuoyunda sektörün ve üyelerinin Türkiye’nin ekonomik büyüme ve kalkınmasındaki öncelikli rolüne ve stratejik konumuna dikkat çeker.
- TÜBİSAD teknoloji ve bilişim sektöründe, bilgi ve iletişim teknolojileri ekseninde güvenilir bir bilgi merkezi olmayı amaçlar.
- TÜBİSAD, kamu kuruluşları, özel sektör, akademi ve sivil toplum kuruluşları ile yapacağı iş birlikleri aracılığı ile, Türkiye’nin dijital dönüşümünü sağlayacak ulusal projeler üretir.
- TÜBİSAD, üyelerinin iş ahlak ve ilkelerine uymasını gözetir, mesleki standartları koyar ve korur.
- TÜBİSAD, üyeleriyle birlikte, ilgili tüm yasal konularda sektöre ilişkin politikaların ve yasal düzenlemelerin şekillendirilmesine ve hayata geçirilmesine katkıda bulunur.
- TÜBİSAD, bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün sağlıklı, etkin ve rekabetçi bir büyüme göstermesi için gerekli çalışmaları yapar.
- TÜBİSAD, sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda projeler yürütür.
B) Derneğin Faaliyetleri:
Dernek, aşağıda yer alan konular başta olmak üzere amacına yönelik faaliyetlerde bulunur:
- Bilişim sektörü ile ilgili pazar araştırmaları yapmak ve yayınlamak, sektör endeksi belirlemek ve bunun tanıtımını yapmak,
- Derneğin amacını oluşturan konularda hizmet, sektör ve şirket performansı, inovasyon konularında yarışmalar düzenlemek, ödüller vermek,
- Türkiye’nin bilişim ve dijital yetkinlikler envanterini kurmak, oluşturmak, geliştirmek ve yayınlamak,
- Internet güvenliği, internet ahlakı ve güvenli internet konusunda tanıtıcı, aydınlatıcı çalışmalar yapmak, kamuoyunu bilinçlendirmek,
- Küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) bilişim hizmetlerinden daha iyi yararlanabilmeleri için eğitici tanıtıcı faaliyetler düzenlemek, bilgi ve iletişim teknolojilerinin inovasyon ve rekabet gücüne katkısını ortaya koymak,
- Türkiye’nin teknoloji ve bilişim sektörünü geliştirecek KOBİ’lerinin kurulmasını sağlayacak proje yarışmaları düzenlemek, ödüller vermek,
- Teknoloji girişimciliğini teşvik etmek, çekirdek sermaye (seed capital) girişim sermayesi oluşturmak ve geliştirmek,
- Girişimcilik ekosistemi içinde faaliyet göstermek amacıyla çalışmalar yapmak, gerekirse sadece öncülük amaçlı olarak girişim sermayesi kuruluşları ve oluşumları ile işbirliği yapmak,
- Teknokentler ile yakın iletişimde bulunarak teknokent şirketlerinin sorunlarına çözüm bulmak ve işletim modellerinin değişimine yardımcı olmak,
- Donanım, yazılım, eğitim, servis hizmetlerinde tüketiciyi koruyan, satış ve hizmet koşullarını açıkça belirten, yazılımın korunması için çaba gösteren ve sektörün gelişimi için önemli katkıları bulunan üretici, dağıtıcı ve satıcı konumdaki kişi ve kuruluşlara kalite belgesi ve sertifika vermek,
- Atık elektrikli ve elektronik eşyaların toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanımı, geri dönüştürülmesi, işlenmesi ve benzeri işlemlerin uygulanması, yürütülmesi, yaygınlaştırılması, ekipmanların tedariki, kurulumu ve işletilmesi, bu işlemlerin lisans ve belgelenmesi ile bu amaçların yerine getirilmesi için yerel yönetimler ve gerekli tüm diğer tüzel kişilerle işbirliği yapılması ve bu çerçevede bahsi geçen işlemleri yerine getirirken “Yetkilendirilmiş Kuruluş” olarak faaliyet göstermek de dâhil olmak üzere Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve ilgili diğer Bakanlıklar nezdinde yürürlükteki mevzuat doğrultusunda ve milli döngüsel ekonomi anlayışı ve sürdürülebilir kalkınma amaçları kapsamında her türlü yasal yükümlülüğü yerine getirmek.
C) Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri:
Derneğimiz amacına ulaşmak için aşağıdaki çalışmaları yapar:
- Dernek üyelerinin faaliyet sahasının yaygınlaşması ve gelişmesi için her nevi tanıtıcı ve eğitici çalışmada bulunmak, bu maksatla her nevi haberleşme araçlarından istifade etmek, kurs, konferans ve seminerler düzenlemek,
- Bu iş dalında çalışmaların eğitimini organize ve ifa etmek, gerekli teknik personelin yetiştirilme faaliyetlerinde bulunmak ve üyelerin teknik bilgi ve görgülerini arttırmak amacı ile yurt içi ve yurt dışı geziler düzenlemek,
- Teknoloji transferi, know-how ve lisans gereksinimleri konusunda ilgili yurt içi ve yurt dışı kuruluşlarla devamlı iş birliği ve haberleşme içinde bulunarak dernek üyelerine yardımcı olmak.
- Türkiye’de Dernek amacı kapsamına giren konularda resmi kuruluşlara yardımcı olarak araştırmalar yapmak ve istek halinde konu ile ilgili raporlar hazırlamak,
- Aynı amaçla kurulmuş olan Avrupa ve Dünya Bilişim Sanayii’ni temsil eden kurumlardan uygun gördüklerine üye olmak; bu kuruluşlarla proje bazında ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak, uluslararası faaliyetlerde bulunmak,
- Eğitime destek amacı ile ihtiyaç sahibi öğrencilere maddi ve manevi destekte bulunarak başarılı bireyler yetişmesini sağlamak; eğitimde bilişimin önemini yaymak amaçlı bağış kampanyaları düzenlemek,
- Dernek amaçlarını gerçekleştirmek için her türlü menkul-gayrimenkul, demirbaşlar satın almak,
- Dernek amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak ve işletmek,
- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda vakıf kurmak, gerekli izin alınarak, derneklerin izinle kurabileceği tesisleri kurmak,
- Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek,
- Aynı amaçla faaliyet gösteren dernekler ile bir araya gelerek federasyon veya konfederasyon çatısı altında birleşmek,
- Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için plâtformlar oluşturmaktır.
Madde 3. Dernek Üyeliği:
Derneğin üç çeşit üyesi vardır:
a) Asli üyeler
b) Fahri üyeler
c) Katılımcı üyeler
a) Asli üyeler: Bu tüzükteki üyelik niteliklerine sahip olup, derneğe asli üye olmak üzere müracaat eden ve bütün tüzük hükümlerini kabul ederek yönetim kurulu tarafından üyeliği kabul edilmiş bulunan gerçek ve tüzel kişi üyelerdir. Her asli üyenin dernek faaliyetlerine, yönetime katılma ve genel kurulda bir oy kullanma hakkı vardır. Üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsile görevlendireceği kişi oy kullanır. Bu kişinin başkanlık veya temsil görevi sona erdiğinde, tüzel kişi adına oy kullanacak kimse yeniden belirlenir.
b) Fahri üyeler: Derneğe yakınlığı tespit olunan ve seçilmesi dernek için kazanç ve şeref addedilen ve kendilerine yönetim kurulu tarafından fahri üyelik unvanı verilen üyelerdir. Asli üyelerin aksine, bu üyelerin oy hakları yoktur. Temenni mahiyetinde olmak ve fikirlerinden istifade edilmek üzere, toplantılarda konuşmak isteyenlere söz verilebilir. Bu üyeler derneğin her türlü imkanlarından istifade edebilirler, istedikleri taktirde diğer üyeler gibi aidat da ödeyebilirler.
c) Katılımcı üyeler: Dernek faaliyet alanlarına yakınlığı tespit olunan yabancı şirketlerin Türkiye’de kayıtlı irtibat büroları, Dernek çalışma gruplarına katılan son kullanıcı kuruluşları ve ana işi bilgi ve iletişim teknolojileri olmayan ancak destek hizmetleri sağlayan veya bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilişkili olan irtibat büroları, danışmanlık ve denetim şirketleri katılımcı üye unvanı verilen üyelerdir. Asli üyelerin aksine, bu üyelerin oy hakları yoktur. Bu üyeler derneğin her türlü imkanlarından istifade edebilir, tüm dernek etkinliklerine katılabilirler (yönetim kurulu toplantıları dahil), bu etkinliklerde rol alabilirler. Katılımcı üyeler yönetim kurulu tarafından belirlenen aidatı öderler.
Madde 4. Üyelik Şartları:
Genel Şartlar
- Tüzüğün 2.maddesindeki tanıma uygun amacı olan veya bu alanda faaliyet gösteren tüzel kişiler ile bu kuruluşlarda görevli gerçek kişiler veya çalıştıkları kurum ve kuruluşlarda tüzüğün 2. maddesindeki amaçlarla bağlantılı faaliyetlerde bulunan gerçek kişiler, fiil ehliyetine sahip olmak, derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul etmek ve mevzuatın öngördüğü koşulları taşımak şartı ile derneğe üye olabilirler.
- Derneğe üye olmak için, üye adayının yazılı biçimde başvurarak dernek amacını benimsediğini belirtmesi ve yönetim kurulunca belirlenen yıllık aidat borcunu ödemeyi taahhüt etmesi gereklidir.
- Üyeler, derneğin tüzüğüne ve iş ahlakı ilkelerine uymak ve derneğe bağlılık göstermekle ve üyelik aidat ücretini düzenli ve tam olarak ödemek ile yükümlüdürler. Her üye derneğin amacına uygun davranmak, özellikle amacın gerçekleştirilmesini güçleştirici veya engelleyici davranışlardan kaçınmakla yükümlüdür.
- Derneğe üye olmak isteyenler 2 asli üyenin imzalarını havi giriş beyannamesini doldurarak müracaatta bulunacaktır.
- Derneğin üyesi olan bir tüzel kişi üyeden, en fazla, aynı tüzel kişiliğin temsilcisi haricinde 2 gerçek kişi üye daha alınabilir.
Yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en geç otuz gün içinde karara bağlanır ve sonuç yazıyla başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye bu amaçla tutulan deftere kaydedilir. Üyelik için müracaat edenlerin başvurularını kabul edip etmemek yönetim kurulunun takdirindedir. Başvurunun reddi halinde yönetim kurulu gerekçe göstermekte yükümlü değildir. Asli üyeler dernek içinde ve derneğe ilişkin faaliyetlerde eşit haklara sahiptir.
Madde 5. Üyeliğin Sona Ermesi:
a) Dernek üyeliğinden istifa ile çekilmek: Hiç kimse dernekte üye kalmaya zorlanamaz. Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir. Ancak çıkan üye, varsa derneğe üye bulunduğu döneme ilişkin aidat borcunu tam ve eksiksiz olarak ödemekle yükümlüdür. Yazılı bildirimde bulunan üyenin istifa dilekçesinin yönetim kuruluna ulaşması ile çıkış işlemi sonuçlanır. Aidat borcunu ödemeyen üyeler hakkında bu maddenin c bendi uyarınca işlem yapılır.
b) Üyeliğin kendiliğinden sona ermesi: Kanunda ve tüzükte aranan nitelikleri sonradan kaybedenlerin dernek üyeliği kendiliğinden sona erer.
c) Üyelikten çıkarılma: Dernek üyeliğinden çıkarılma sebepleri aşağıda gösterilmiştir:
- Derneğin tüzüğüne ve iş ahlakı ilkelerine aykırı davranışlarda bulunmak,
- Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
- Yazılı ihtara rağmen üyelik aidatını 2 ay içinde ödememek,
- Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak,
- Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak.
Yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti halinde üye, yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılabilir. Üst üste 2 (iki) dönem aidat borcunu ödemeyen üyelere dernek tarafından yazılı ihtarda bulunulur. İhtara rağmen aidat borçlarını ödemeyen üyelere karşı derneğin yasal takip başlatma hakkı mevcuttur. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve dernek mal varlığında hak iddia edemez.
Haklarında çıkarılma kararı verilenlerin, bu kararın kendilerine tebliğinden itibaren 30 gün içerisinde, ilk genel kurulda görüşülmek üzere genel kurula itiraz hakları vardır. Genel kurul kararı ile üyeliğinin sona erdiği kesinleşen üyelerin, bu kesinleşme anına kadar doğan aidatlarını ödemeleri zorunludur.
Madde 6. Dernek Organları:
a) Genel Kurul
b) Yönetim Kurulu
c) Denetim Kurulu
d) Başkanlar Konseyi
Madde 7. Genel Kurul:
Genel kurul, derneğin en yetkili karar organı olup derneğin kayıtlı üyelerinden meydana gelir.
Madde 8. Genel Kurul Toplantıları:
a) Olağan genel kurul, gelir ve gider hesaplarının tetkiki, dernekle ilgili lüzumlu görülen hususlar ile yönetim ve denetim kurulları seçimi amacı ile iki yılda bir defa Mayıs ayında yönetim kurulunun çağrısı üzerine toplanır. Genel kurul, yönetim ve denetim kurullarının gerekli gördükleri durumlarda veya dernek asli üyelerinin en az beşte birinin yazılı isteği üzerine olağanüstü toplanır. Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır. Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hâkimi, üç üyeyi genel kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.
b) Yönetim kurulu dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılacak üyeler en az on beş gün önceden günü, saati, yeri ve gündemi mahalli bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı günü ile ikinci toplantı arasında bırakılacak zaman yedi günde az atmış günden fazla olamaz.
c) Genel kurul toplantısı yönetim kurulu başkanı veya yokluğunda başkan vekili tarafından açılır. Genel kurula katılacak üyeler yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları hizasına imza ederek toplantı yerine girerler. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Genel kurul, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin bir fazlasının hazır bulunması ile; tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanmazsa ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak bu ikinci toplantıya katılan üye sayısı yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Toplantı çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum, geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslarına göre yeniden çağrılır. Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
d) Genel kurulun açılışını takiben toplantıyı idare etmek üzere bir başkan, bir başkan vekili ve bir yazman seçilir. Toplantının yönetimi divan başkanına aittir. Yazmanlar toplantı tutanağını düzenler ve başkanla birlikte imzalar. Toplantı sonunda bütün tutanak ve belgeler yönetim kuruluna verilir.
e) Genel kurul toplantısında yalnız gündemdeki maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda birinin isteği ile görüşülmesi istenen hususların gündeme ilavesi zorunludur.
Madde 9. Genel Kurul’un Görev ve Yetkileri:
Genel Kurul’un görev ve yetkileri aşağıdaki şekildedir:
a) Yönetim kurulu, Denetim Kurulu ve diğer dernek organlarının üyelerini ve yedeklerini seçmek,
b) Dernek tüzüğünü değiştirmek,
c) Yönetim kurulu ve denetim kurulu raporlarını görüşmek, yönetim kurulunu ibra etmek,
d) Yönetim kurulunca hazırlanan bütçeyi görüşmek, aynen veya değiştirilerek kabul etmek,
e) Derneğe gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması konusunda yönetim kuruluna yetki vermek,
f) Derneğin amaç ve hedeflerine ulaşması bakımından yönetim kuruluna direktif vermek ve gereğinde gündem maddeleri ile ilgili komisyonları seçmek,
g) Derneğin feshi tasfiyesi hakkında karar vermek, tasfiye komisyonunu seçmek ve tasfiye neticesinde bakiyenin hangi kuruluşu tahsis edileceğini tayin etmek,
h) Üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına karşı yapılan itirazları incelemek ve karara bağlamak,
i) Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasını kararlaştırmak ve bu hususta yönetim kuruluna yetki vermek,
j) Derneğin şubelerinin açılmasını kararlaştırmak ve bu hususta yönetim kuruluna yetki vermek,
k) Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması konularında yönetim kuruluna yetki vermek,
l) Derneğin vakıf veya iktisadi kuruluş kurmasına karar vermek,
m) Mevzuatta ve dernek tüzüğünde genel kurulca yapılacağı belirlenen diğer görevlerin yerine getirilmesi hakkında karar vermek.
Madde 10. Genel Kurul Kararları:
Genel kurulda kararlar açık oy ve adil çoğunlukla verilir. Ana tüzüğün değiştirilmesi ve derneğin feshi kararları için toplantıda bulunan üye sayısının üçte ikisinin çoğunluğu gereklidir.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur. Yönetim ve denetim kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından, mühürlenmiş kağıtların veya oy pusulalarının üyelerce gereği yapıldıktan sonra içi boş bir sandığa atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.
Toplantısız veya çağrısız alınan kararlar:
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin tamamının kanunda yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir.
Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.
Madde 11. Yönetim Kurulu:
Yönetim kurulu, genel kurul tarafından asıl üyeler arasında iki yıl için, 21 asil ve 9 yedek üye olarak seçilir. Bir üye en fazla 3 dönem ve her halükârda en fazla 6 yıllığına seçilebilir. Yönetim kurulu başkanı ve yönetim kurulu başkan vekili seçilen üyeler için bir defaya mahsus olmak üzere bu süreye, 2 dönem veya en fazla 4 yıl ilave edilir. 3 dönem veya 6 yılın hitamında üyeliğe en az 1 dönem ara vermek kaydıyla, yeniden yönetim kurulu üyeliğine seçilmek mümkündür.
Yönetim kurulu ilk toplantısında kendi üyeleri arasında bir başkan, iki başkan vekili ve bir sayman seçer. Yönetim kurulu başkanı seçiminde, derneğin kıdemli üyesi olmak, Dernek işleyiş, faaliyet ve amaçlarına hakim ve bağlı olmak, dernek yönetiminde görev almak gibi unsurlar dikkate alınır. Yönetim kurulu başkanı, en fazla 2 dönem ve her halükârda en fazla 4 yıl görev yapabilir. Yönetim kurulu asil üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir. Yönetim kurulu üye sayısı boşalmalar sebebiyle yedeklerinin getirilmesinden sonra üye tam sayısının yarısından aşağı düşerse genel kurul mevcut yönetim kurulu üyeleri tarafından bir ay içinde toplantıya çağrılır.
Madde 12. Toplantı Zamanı ve Katılma:
Yönetim kurulu en az iki ayda bir üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır ve gündemdeki maddeleri görüşüp katılan üyelerin salt çoğunluğu ile karara bağlar. Yönetim kurulunca geçerli özrü olmaksızın üst üste dört toplantıya gelmeyen üye yönetim kurulunca istifa etmiş sayılır.
Madde 13. Yönetim Kurulu’nun Görev ve Yetkileri:
Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri aşağıdaki şekildedir:
a) Olağan ve olağanüstü genel kurul toplantısı yapılmasına karar vermek ve gündemi hazırlamak,
b) Derneği temsil etmek veya bu hususta üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye yetki vermek,
c) Derneğin gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek dönemlere ait bütçeyi hazırlamak ve genel kurula sunmak,
d) Dernek tüzüğünün ve mevzuatın kendisine yetki verdiği diğer işleri yapmak ve yetkileri kullanmak,
e) Kalite belgesi vermek ve kalite belgesi alan üye kişi ve kuruluşların kalite belgesi aldığını gösterir işaretlerin ürün veya tanıtım ilanlarında kullanılmasına izin vermek,
f) Genel kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, dernek lehine ipotek ve ayni haklar tesis etmek,
g) Gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
h) Genel kurulun yetkilendirmesi halinde derneğin üye olduğu veya olacağı federasyonlarda ve ulusal/uluslararası kuruluşlarda derneği temsil edecek olan delegeleri belirlemek,
i) Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılması hususlarında karar vermek,
j) Genel kurulun yetki vermesi halinde, derneğin iktisadi kuruluşu ile ilgili çalışmaları yürütmek,
k) Genel kurul tarafında onaylanan gelecek dönem bütçesinde yer alan kalemler arasında değişiklik yapmak,
l) Dernek bütçesinin yüzde on beşini aşan tutarlardaki proje, faaliyet vesair işlemlerin gerçekleştirilmesi evvelinde, Yönetim Kurulu kararı almak.
Madde 14. Denetim Kurulu:
Denetim Kurulu, genel kurulca seçilen 3 asil ve 3 yedek üyeden oluşur. Asil üyeler ilk toplantılarında kendi aralarında bir başkan, bir raportör üye seçerler. Denetim kurulunun görev süresi 2 yıldır.
Denetim kurulu asil üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde genel kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Madde 15. Denetim Kurulu’nun Görev ve Yetkileri:
Denetim Kurulu;
a) Gerekli gördüğü taktirde, derneğin defterlerini, işlemlerini, hesaplarını, yapılan harcamaların kararlara ve gereken belgelere dayanıp dayanmadığının incelenmesi, gerektiğinde yönetim kurulundan açıklama isteyebilir,
b) İşbu madde uyarınca hazırlanan bir yıllık idari ve mali denetleme sonuçlarının bir raporla genel kurula bildirir,
c) Gerekli gördüğü takdirde, yönetim kuruluna genel kurulu olağan veya gerektiğinde olağanüstü toplantıya çağırması için talepte bulunur.
Madde 16. Başkanlık Konseyi:
Başkanlık Konseyi , işbu tüzük ve ilgili mevzuata uygun hareket ederek TÜBİSAD’ın amaçlarını gerçekleştirmesi için stratejiler geliştirmek, görüş ve tavsiyelerini sunmak üzere faaliyet gösterir. Başkanlık konseyi üyeleri derneğin eski başkanları arasından, genel kurul kararı ile seçilir.
Başkanlık Konseyi, çalışma esaslarını işbu tüzük ve ilgili mevzuata uygun olarak belirler. Konsey Başkanı, Başkanlık Konseyi üyelerinin oy çokluğu ile ve en fazla 2 dönem veya 4 yıl görev yapmak üzere seçilir. Başkanlık Konseyi sekretaryası, Derneğin Genel Sekreteri tarafından yürütülür.
Başkanlık konseyi senede en az dört kez ve Konsey Başkanı’nın daveti üzerine toplanır.
Madde 17. Başkanlık Konseyi Görev ve Yetkileri:
Başkanlık konseyi, yönetim kurulunun gerekli gördüğü konularda yönetim kuruluna görüş bildirir. Yönetim kurulu, bu görüşleri dilediğince değerlendirmekte ve öncelikleri saptamakta serbesttir.
a) Bilişim sektörünün genel gidişi ve sorunlarının gözden geçirilmesi ve uzun vadeli tedbirlere ışık tutmak,
b) Dernek amaçlarına en uygun şekilde ulaşabilmek maksadı ile hazırlanacak stratejileri değerlendirmek ve tavsiyelerde bulunmak,
c) Dernek çalışmalarını amaçlara uygunluk ve netice almadaki etkenlikler bakımından incelemek ve gerekli tedbirleri tavsiye etmek, ve
d) Dernek organlarının seçiminde tavsiyelerde bulunmak.
Madde 18. Derneğin Gelirleri:
- Üye aidatları,
- Bağışlar,
- Taşınır veya taşınmaz mallardan elde edilen gelirler,
- Yayın, gösteri, balo, yemekli toplantı ve benzeri etkinliklerden elde edilen gelirler,
- Hizmet karşılığı elde edilecek gelirler,
- Eğitim, seminer ve benzeri faaliyetlerden elde edilecek gelirler,
- Yardım toplama mevzuatına uygun olarak toplanacak tüm yardımlar,
- Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar, ve
- Derneğin diğer gelirlerinden ibarettir.
Madde 19. Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri ve Tutulacak Defterler:
Defter tutma esasları
Dernekte işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin 2005 yılı için 500 Bin YTL’yi aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir. Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir. Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Kayıt Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte aşağıda yazılı defterler tutulur.
a) İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
- 1. Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
- 2. Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere işlenebilir.
- 3. Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
- 4. Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere işlenir.
- 5. İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
- 6. Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere işlenir.
b) Bilanço esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
- 1. (a) Bendinde Sayılan Defterler: 1, 2, 3 ve 6’ncı alt bentlerinde kayıtlı defterler bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
- 2. Yevmiye Defteri, Büyük Defter ve Envanter Defteri: Bu defterlerin tutulma usulü ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanun’unun Maliye Bakanlığı’na verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki
Dernekte tutulması zorunlu olan defterler kullanmaya başlamadan önce İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğü Dernekler Birimi’ne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda, yıl sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yıl sonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri’ni esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Madde 20. Derneğin Gelir ve Gider işlemleri:
Gelir ve Gider Belgeleri
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak derneğin, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden (Dernekler Yönetmeliği EK- 19’da örneği bulunan) “Yetki Belgesi” dernek tarafından üç nüsha olarak düzenlenerek dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yetki belgelerinin birer sureti dernekler birimlerine verilir. Yetki belgesi ile ilgili değişiklikler yönetim kurulu başkanınca, on beş gün içerisinde İl Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğü Dernekler Birimi’ne bildirilir.
Dernek adına gelir tahsil edecek kişiler, ancak adlarına düzenlenen yetki belgelerinin bir suretinin dernekler birimine verilmesinden itibaren gelir tahsil etmeye başlayabilirler.
Yetki belgesinin kullanımı, yenilenmesi, iadesi ve sair hususlarda Dernekler Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi
Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
Madde 21. Beyanname Verilmesi:
Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine verilir.
Madde 22. Bildirim Yükümlülüğü:
Mülki amirliğe yapılacak bildirimler aşağıdaki şekildedir:
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği EK-3 te sunulan) “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” ve ekleri yönetim kurulu başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine bildirilir. Genel kurul sonuç bildirimine;
1- Divan başkanı, başkan yardımcıları ve yazman tarafından imzalanmış genel kurul toplantı tutanağı örneği,
2- Tüzük değişikliği yapılmışsa, tüzüğün değişen maddelerinin yeni ve eski şekli ile dernek tüzüğünün son şeklinin her sayfası yönetim kurulunca imzalanmış örneği eklenir.
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi” iki nüsha olarak doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunurlar. Bildirim formuna, yurt dışından yardım alınması hususunda alınmış yönetim kurulu kararı örneği, varsa bu konuda düzenlenen protokol, sözleşme ve benzeri belgeler ile yardımın aktarıldığı hesaba ilişkin dekont, ekstra ve benzeri belgenin bir örneği de eklenir.
Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle ilgili Bildirim
Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK-23’de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde dernek merkezinin bulunduğu yerin valiliğine verilir.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir. Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine bildirilir.
Madde 23. İç Denetim ve Bağımsız Denetim Şekilleri:
Dernek iç denetimi; genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından yapılır. Bununla birlikte, en geç iki yılda bir olacak şekilde bağımsız denetim kuruluşları tarafından bağımsız denetim yaptırılması zorunludur. Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Madde 24. Gelir ve Giderlerde Borçlanma Usulü:
Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi, nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Madde 25. Derneğin Defter ve Kayıtları:
Dernek, mevzuat doğrultusunda tutması gereken zorunlu defterleri tutar. Ayrıca yönetim kurulu kararı ile tutulması istenen diğer defterler de tutulabilir.
Madde 26. Temsilcilik Açma:
Dernek, gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez. Şubeler temsilcilik açamazlar.
Madde 27. Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Genel kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının üçte ikisidir. Genel kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Bilişim Sanayicileri Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, genel kurulda belirlenen yere devredilir. Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve feshedildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır. Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur. Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Madde 28. Hüküm Eksikliği
Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Bu tüzük 28 (Yirmi sekiz) maddeden ibarettir.