Scale-upların Globalleşme Yolculuğuna Farklı Bir Yaklaşım
TÜBİSAD’ın yüksek teknoloji dünyasının nabzını tuttuğu YouTube serisi TÜBİSAD Plus’ın yeni bölümü yayınlandı. Serinin 30’uncu bölümünde TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak ile Webrazzi Kurucu ve CEO’su Arda Kutsal, scale-upların globalleşme yolculuğunu farklı bir yaklaşımla değerlendiriyor.
TÜBİSAD Plus'ın yeni bölümünde Webrazzi Kurucu ve CEO’su Arda Kutsal, TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak’ın sorularını yanıtladı.
Türkiye'de scale-up'ların genelde kendi alanında lider olabildiğini fakat ikinci sıçramayı, yurt dışı açılımını yapamadıklarını söyleyen TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak, Webrazzi Kurucu ve CEO’su Arda Kutsal’a sektördeki scale-up'ların yolculuklarına nasıl çıkmaları gerektiğini, ne yapmaları ve ne yapmamaları gerektiğini sordu.
Yıllardır kendisinin de aktif bir yatırımcı olduğunu paylaşan Webrazzi Kurucu ve CEO’su Arda Kutsal, “Bugüne kadar 25 farklı şirkette melek yatırımcı olarak yer aldım. Yakın zamanda kendi şahsi fonumu da kurdum. Scale-up'lar için Türkiye'den dünyaya açılma konusunda, şirket satın alması yapabilecek güçleri ve bunu yönetebilecek ekipleri varsa, elbette bu yöntem işlerini kolaylaştırır. Tabii kendi sektörleri için bunun ne kadar komplike bir iş olduğunu ayrıca değerlendirmeleri gerekir. Diğer taraftan, yabancı büyük yatırımcılardan yatırım almanın da çok büyük avantajları var. Alınan yatırım yine şirket satın alması yapmak için kullanılabilir. Ayrıca iyi bir yabancı yatırımcı veya girişim sermayesi fonlarından alınacak yatırım, yeni bir pazarda kendini anlatmaya çalışma sürecini çok hızlandırabilir. Dünya çapında iş yapan fonlardan yatırım aldıklarında, o fonlar onları sanki yıllardır o pazarda iş yapıyormuş gibi ortaya koymalarına olanak sağlayabilir. Bir noktadan sonra bu şirketin de satılmasını, halka arzını hızlandırabilirler. Türkiye'deki bilişim şirketleri sadece Türkiye pazarına bakarak sadece Türkiye'de bir yerlere gelebilirler. O yüzden yurt dışına açılmak isteyen şirketlerin biraz daha dünyaya bakması, bu işlerin içinde olması, network'lerini güçlendirmesi gerekiyor” dedi.
Son dönemde artık sadece satmaya değil, yatırım almaya da aç olmak gerektiğini belirten TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Tombalak, “Günümüzde hızlı büyüme yatırım almadan yapılamıyor ya da organik yapmak çok zorlaştı. Dolayısıyla gerçekten yatırım almaya açık olmak lazım. O parayla dünya markası olma yolculuğuna gitmek gerekiyor. Öbür türlü sadece şirketleri satın alınan ülke konumundayız. Bunu tersine çevirmeliyiz. Diğer sektörler bunu bence başarıyla yapıyor. Biz de bunu yapabilmeliyiz” ifadelerini kullandı.
TÜBİSAD Plus 30. bölümü izlemek için tıklayın
TÜBİSAD Plus nedir?
TÜBİSAD’ın yüksek teknoloji dünyasının nabzını önemli konular ve konuklarla tuttuğu düzenli YouTube yayını olan TÜBİSAD Plus’ta, yapay zekâ, bulut bilişim, hiperotomasyon, sürdürülebilirlik, siber güvenlik, metaverse, 5G, büyük veri, kuantum ve daha pek çok yeni nesil teknoloji, tüm boyutlarıyla masaya yatırılıyor. Bilişim teknolojileri dünyasına dair en güncel tartışmalar, sektörün eğitimden sağlığa, çevreden iş yapış biçimlerine kadar farklı alanlarda yarattığı değişimler TÜBİSAD Plus’ın her bölümünde farklı konukların katılımıyla değerlendiriliyor.
TÜBİSAD Plus serisindeki tüm bölümleri izlemek için tıklayın
TÜBİSAD Plus serisindeki tüm podcastleri dinlemek için tıklayın
İlgili kişi:
Ceren Şahin
[email protected]
0531 031 87 14
TÜBİSAD hakkında
1979 yılında kurulan TÜBİSAD (Bilişim Sanayicileri Derneği); hizmet, yazılım, donanım, bulut, dijital altyapı sağlayıcıları gibi bilgi ve iletişim sektörünün bütün alanlarını kapsayan üye şirketleriyle 409 milyar TL’lik Türkiye Bilgi ve İletişim Teknolojileri pazarının yüzde 90'ını temsil eder. http://www.tubisad.org.tr/
Webrazzi Hakkında
2006 yılında Arda Kutsal tarafından kurulan Webrazzi, girişim, yatırım ve teknoloji alanlarında iş dünyasına yön veren Türkiye’nin lider dijital medya platformudur. Webrazzi’yi yılda 10 milyona yakın teknoloji tutkunu ziyaret etmektedir. Alanında en etkili, güvenilir kaynağı olan ve sektöre yön veren Webrazzi, girişimler, yatırımlar ve teknolojik gelişmeleri, haberler ve düzenlediği konferanslar aracılığı ile paylaşır. Yılda bir defa gerçekleşen Webrazzi Summit, Türkiye ve dünyadan birçok katılımcıyı ve alanında uzman konuşmacıları ağırlayarak, teknoloji dünyasını bir araya getirmektedir. 2021 yılında Avrupa’nın repütasyonu yüksek teknoloji medya şirketi Tech.eu’yu satın alan Webrazzi, Avrupa odağını genişletmiştir.