Dünyada ve Türkiye’de Teknoloji Gündemi
- Uluslararası Yetenek Transferi – Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı / Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı iş birliğinde uluslararası teknoloji uzmanlarını ülkemize kazandırmaya yönelik çalışmalar kapsamında, Ar-Ge ve teknoloji firmalarının nitelikli insan kaynağı ihtiyacını karşılanması üzerine “Uluslararası Yetenek Transferi” programı 9.09.2022 tarihinde duyuruldu.
Bu kapsamda dünya çapında hareketlenmiş olan yetenek havuzundan ülkemizin de faydalanması, teknoloji firmalarımızın özellikle yazılımcı ve nitelikli teknik personel ihtiyacının giderilmesi amaçlanmaktadır. Teknoloji tabanlı faaliyet yürüten işletmelerin, uluslararası teknoloji uzmanı istihdamını kolaylaştırmayı hedefleyen bu uygulama sayesinde nitelikli yabancılardan işletmelere ve ülkemize yeterli katkıyı sunabilecek yetkinliğe sahip olanlarının alacakları çalışma izinlerine yönelik uygulanmakta olan çalışma izin kriterlerinden istisnai değerlendirme prosedürleri uygulanacaktır.
Program detayları hakkında bilgi almak için tıklayınız.
- Rekabetin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Düzenleme Taslağı – Ticaret Bakanlığı
Rekabet Kurumu 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da değişiklik yapılmasına ilişkin taslak bir kanun hazırladı ve bu taslak kanunu görüş ve değerlendirmelerini almak üzere çeşitli kurumlarla paylaştı. Taslak kanunun hazırlanmasına gerekçe olarak gelişen teknoloji ve dijitalleşme ile ortaya çıkan yeni iş modellerine, mevzuatın ayak uydurması gerekliliği gösterildi. Bu düzenleme ile dijital platformların giderek büyüyerek rekabetçi ortamı olumsuz bir şekilde etkilenmesinin önüne geçilmesi, fiyatlardaki haksız uygulamaların etkilerini ortadan kaldırılması amaçlanmaktadır.
İlgili kanuna ulaşmak için tıklayınız.
- Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun yayımlandı.
7.07.2022 tarihinde Ticaret Bakanlığı tarafından “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” yayımlandı.
Kanun Değişikliği, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarına yönelik çeşitli yükümlülük ve kısıtlamaları içermektedir. Fakat öncelikle belirtmek isteriz ki aşağıda yer alan düzenlemeler kapsamında alınan yetkiye dayanarak faaliyet gösterenler, münhasıran yetkilendirildikleri konularda faaliyet göstermeleri kaydıyla, uygulama kapsamı dışında tutulmaktadır:
- Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu
- Türk Sivil Havacılık Kanunu
- Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu
- Bankacılık Kanunu
- Sigortacılık Kanunu
- Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu
- Sermaye Piyasası Kanunu
- Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun
- Elektronik Haberleşme Kanunu
Yeni düzenlemeler, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıları için net işlem hacimleri ve bir takvim yılı içerisinde gerçekleştirilen işlem sayılarına göre belirlenen eşikler uyarınca farklı yükümlülükler öngörmektedir. Diğer bir anlatımla, kanun değişikliğinin ağırlıklı olarak elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarının hangi yükümlülüklere tabi olduklarını belirleyen net işlem hacmini esas alan bir sistematiğe sahip olduğu söylenebilecektir. Söz konusu eşikler elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıları için aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir:
Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcılar İçin Öngörülen Eşikler
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacmi 10 milyar TL ve altında
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacmi 10 milyar TL’nin üzerinde
VEYA
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri toplamı 30 milyar TL’nin üzerinde olmakla birlikte işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 100.000 adedin altında
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacmi 30 milyar TL’nin üzerinde ve işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 100.000 adedin üzerinde
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacmi 60 milyar TL’nin üzerinde ve işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 100.000 adedin üzerinde
|
Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar İçin Öngörülen Eşikler
|
Bir takvim yılındaki net işlem hacmi 10 milyar TL ve altında olan
VEYA
net işlem hacimleri toplamı 10 milyar TL’nin üzerinde olmakla birlikte işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 10 milyon adedin altında
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri toplamı 10 milyar TL’nin üzerinde ve işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 10 milyon üzerinde
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri toplamı 30 milyar TL’nin üzerinde ve işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 10 milyon üzerinde
|
Bir takvim yılında gerçekleşen net işlem hacimleri toplamı 60 milyar TL’nin üzerinde ve işlem sayısı (iptal ve iadeler hariç) 10 milyon üzerinde
|
Bu çerçevede “net işlem hacmi”, iptal ve iadeler hariç, belirli bir dönemde yapılan sözleşme ve verilen siparişler için düzenlenmesi gereken nihai fatura veya fatura yerine geçen belge değerleri toplamını ifade etmektedir.
Öte yandan, faaliyet yasağı ve satış sınırlandırmaları gibi çeşitli yükümlülükler bakımından önemli bir kavram olarak “ekonomik bütünlük” kavramının düzenlendiği görülmektedir. Ekonomik bütünlük kavramı kanun değişikliği kapsamında “bir kişinin, bir ticaret şirketinin doğrudan veya dolaylı olarak paylarının en az yüzde yirmi beşine ya da oy haklarının çoğunluğuna veya onu yönetebilecek kararları alabilecek payına sahip olması, şirket sözleşmesi uyarınca yönetim organında karar alabilecek çoğunluğu oluşturan sayıda üyeyi seçme hakkını haiz olması, kendi oy haklarının yanında bir sözleşmeye dayanarak tek başına veya diğer pay sahipleriyle birlikte oy haklarının çoğunluğunu oluşturması, bir ticaret şirketinin sözleşmeye bağlı olarak hâkimiyeti altında bulundurulması veya bu hallere bağlı olarak bu kişiyle bağlantılı tüm ticaret şirketleri ve bu kişiye ait işletmeler arasındaki ilişkiyi ya da pay sahibi olup olmadıklarına bakılmaksızın birden fazla ticaret şirketinin aynı kişi veya kişiler tarafından yönetilmesi” olarak tanımlanmaktadır.
Her bir yükümlülük ihlali için farklılaşan yaptırımlar öngören kanun değişikliği, net işlem hacimleri üzerinden hesaplanan idari para cezalarına ek olarak 10.000 TL ile 40 milyon TL arasında değişen maktu idari para cezaları da öngörmektedir.
Kanun değişikliği kapsamında düzenlenen önemli yükümlülükler ve sınırlamalar aşağıdaki şekildedir:
- E-Ticaret Lisansı Alınması Yükümlülüğü: Belirli hadleri aşan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarılar ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılar, 1 Ocak 2023 itibarıyla e-ticaret lisansı alma yükümlülüğüne tabi olacaktır. Öte yandan bu yükümlülük, toplam satış hasılatının yarısından fazlasını elektronik ticaret dışındaki satışlardan elde eden elektronik ticaret hizmet sağlayıcılar hakkında uygulanmayacaktır.
- Reklam Harcamaları, İndirim ve Tanıtım Kısıtlamaları: Belirli hadleri aşan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarılar ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların reklam harcamaları ve indirimleri, net işlem hacminin 30 milyar TL’lik kısmı için %2, net işlem hacminin 30 milyar TL’yi aşan kısmı için ise %0,3’ü ile sınırlandırılmıştır. Bu sınırlandırma, belirli koşullar çerçevesinde ekonomik bütünlük içerisindeki diğer elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılara da sirayet etmektedir.
- Satış Sınırlamaları: Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları, herhangi bir net işlem hacmi ve işlem sayısı sınırlamasına tabi olmaksızın, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret pazar yerlerinde (i) kendisinin veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerin markasını taşıyan ya da (ii) marka kullanım hakkını haiz olduğu malları satışa sunamaz veya bu malların satışına aracılık edemez.
- Faaliyet Sınırlandırması: Belirli hadleri aşan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların (i) ekonomik bütünlük içinde bulunduğu bankaların ya da Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu kapsamındaki şirketlerin sundukları her türlü hizmetin gerçekleştirilmesine ilişkin faaliyette bulunmasına imkân sağlaması, (ii) ekonomik bütünlük içinde bulunduğu e-para kuruluşları tarafından ihraç edilen e-paranın kabulüne ilişkin gerçekleştirilen faaliyetlere imkân sağlaması, (iii) Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun Madde 12/2/h ve Madde 18/5 uyarınca kapsam dışında kalan araçlarla ilgili hizmetler sunması veya ekonomik bütünlük içinde bulunduğu kişilerce bu hizmetlerin sunulmasına imkân sağlaması yasaktır. Ayrıca, belirli hadleri aşan elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların eşya taşımacılığı, taşıma işleri organizatörlüğü ve posta hizmet sağlayıcılığı faaliyetlerinde bulunması yasaktır.
- Veriye Erişim Sağlama ve Veri Taşınabilirliği: Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarılar, elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların satışları dolayısıyla elde ettiği verileri bedelsiz taşımasına ve bu veriler ile bunlardan elde ettiği işlenmiş verilere bedelsiz ve etkin şekilde erişim sağlamasına teknik imkân sunmaları gerekmektedir.
- Şikâyete Konu Taklit Ürünün Yayımdan Kaldırılması: Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları, hak sahibinin fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlaline dair bilgi ve belgeye dayanan şikâyeti üzerine (i) şikâyete konu ürününü yayımdan kaldırmakla ve (ii) durumu elektronik ticaret hizmet sağlayıcılara ve hak sahibine bildirmekle yükümlüdür.
- Haksız Ticari Uygulamalar: Kanun değişikliğine göre, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların, aracılık hizmeti sunduğu elektronik ticaret hizmet sağlayıcıların ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğu kabul edilir. Kanun değişikliği, ayrıca doğrudan haksız ticari uygulama sayılacak düzenlemelere yer vermekte ve ihlal halinde yaptırım uygulanmasını öngörmektedir.
Bunların yanı sıra öğrenilmesi durumunda hukuka aykırı içeriğin bildirimi, iş ve işlemlere ilişkin kayıt tutma, Vergi Usul Kanunu kapsamında düzenlemesi gereken belgelerdeki bilgilere yer sağlama, çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım sınırlaması, elektronik ticaret hizmet sağlayıcıya ait tanıtıcı bilgilerin doğrulanması, veri kullanımına dair sınırlamalar, farklı elektronik ticaret ortamlar arasında erişim ve tanıtım sınırlaması, çeşitli kurumsal değişikliklere ilişkin bildirim, bağımsız denetim raporu sunma, hukuka aykırı içeriklerin raporlanması, sözleşmesel sınırlamalar ile ilgili birtakım yükümlülükler de yine aynı eşikler dâhilinde, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarılar ve/veya elektronik ticaret hizmet sağlayıcılar için öngörülmektedir.
Yürürlük ve İntibak Süreleri: Kanun değişikliği, en erkeni 1 Ocak 2023 olmak üzere, çeşitli yükümlülükler açısından farklı yürürlük tarihleri düzenlemektedir. E-ticaret lisansı alınması yükümlülüğü, satış sınırlamaları ve faaliyet sınırlamaları için ise çeşitli intibak süreleri öngörülmüştür.
İlgili kanuna ulaşmak için tıklayınız.
- Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcıları ve Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik Taslağı – Ticaret Bakanlığı
Ticaret Bakanlığı tarafından “Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcıları (ETHS) ve Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcıları (ETAHS) Hakkında Yönetmelik Taslağı ilgili kurumlarla paylaşılarak görüşe açıldı.
TÜBİSAD'ın sektör paydaşları ve üyeleri ile birlikte hazırladığı görüşü Ticaret Bakanlığı’na iletildi.
- Veri Merkezi, Bulut ve Platform Hizmetleri Sektörünün Geliştirilmesine Yönelik Destek ve Tedbirler Hakkında Kanun Taslağı
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (CBDDO) tarafından hazırlanan “Veri Merkezi, Bulut ve Platform Hizmetleri Sektörünün Geliştirilmesine Yönelik Destek ve Tedbirler Hakkında Kanun Taslağı” hakkında TÜBİSAD üyeleri bilgilendirildi, toplanan görüşler doğrultusunda CBDDO’ya kanun taslağı hakkında TÜBİSAD görüşü iletildi. Konunun hem TÜBİSAD faaliyetleri hem de "Veri Merkezi ve Bulut Çalışma Grubu” tarafından takibinin yapılmasına karar verildi.
- Kamu Bilişim Hizmet Alımları Katılımcılarının Yetkilendirilmesi
Kamu Bilişim Hizmet Alımı Kapsamında Katılımcıların Yetkilendirilmesi Hakkında Yönetmelik 29.06.2022 tarihli ve 31881 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Yönetmelik, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanmış olup 29 Eylül 2022 tarihinde yürürlüğe girdi.
Yönetmelik kapsamı, tanımlanan yetki belgeleri, bu belgeler için başvuru koşulları, başvuru süreci, belgelerin süresi ve denetim hususlarına ilişkin değerlendirmeler aşağıdaki gibidir:
Kapsam
Yönetmelik, kamu idareleri tarafından yapılacak bilişim hizmet alımlarını kapsamaktadır. Söz konusu alımlar, Kamu İhale Kanunu kapsamında gerçekleşen danışmanlık hizmet alımı ve hizmet alımları ile sair mevzuat ve kamu - özel iş birliği projeleri kapsamındaki mal, hizmet, danışmanlık ve yapım işleri alımlarına tekabül etmektedir. Bu çerçevede alımların konusunun, her türlü yazılım geliştirme, yazılım entegrasyon ve yazılım bakım hizmeti, bilişim sistemi kurulum ve bakım hizmeti, bilişim danışmanlığı hizmeti, bilişim güvenlik hizmeti alımı olduğu görülmektedir.
Yetki Belgeleri
Yönetmelik kapsamında üç tür yetki belgesi bulunmaktadır: (i) Kamu Bilişim Yetki Belgesi, (ii) Yazılım Yetki Belgesi, (iii)Sızma Testi Yetki Belgesi. Buna göre, yapılacak alımın niteliğine ve konusuna göre katılımcılar, bu yetki belgelerinden bir veya birkaçını elinde tutmakla yükümlü olacaktır.
Başvuru Koşulları
Yönetmelik kapsamında başvuru koşulları oldukça sınırlı şekilde dile getirilmiş olup gerekli güvenlik ve yetkinliği gösteren, uluslararası alanda kabul görmüş belgeler talep edilmektedir.
Kamu Bilişim Yetki Belgesi için bilişim hizmet alımlarından en az biri için TS EN ISO/IEC 27001 belgesi (ISO/IEC 17021-1 akreditasyonuna sahip akredite kuruluşlar tarafından verilen Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Belgesi)
Yazılım Yetki Belgesi için yazılım geliştirme, yazılım entegrasyon ve yazılım bakım hizmetlerini kapsayan TS EN ISO/IEC 27001 belgesi ile en az TS ISO/IEC 15504 Seviye 2 (Yazılım Süreci İyileştirme ve Yetenek Değerlendirmesi (SPICE) metoduna uygun olarak tetkik yapan akredite kuruluşlar tarafından verilen Bilgi Teknolojisi Süreç Değerlendirme Belgesi) veya en az CMMI (Bütünleşik Yetenek Olgunluk Modeli) Seviye 3 belgelerinden biri
Sızma Testi Yetki Belgesi için sızma testi hizmetlerini kapsayan TS EN ISO/IEC 27001 belgesi ile A veya B tipinde TSE Sızma Testi Yapan Firma Belgesi (TS 13638 standardı kapsamında sızma testi hizmeti veren katılımcılar için şartları ifade eden belge)
Başvuru Süreci
Başvuru, yukarıda belirtilen belgeler ile bakanlık tarafından talep edilebilecek ek bilgi ve belgelerin tamamlanması sonucu değerlendirmeye alınacak olup 2 ay içerisinde bakanlık tarafından sonuçlandırılacaktır. İlgili yetki belgelerini alanlar, bakanlık sitesinde duyurulacaktır.
Yetki Belgesinin Süresi
Yetki belgelerinin süresi açısından mutlak bir süre öngörülmemiştir. Yetki belgelerinin süresi, başvuruda talep edilen belgelerin içinden geçerlilik süresi en yakın tarihli olanın tarihine kadar olacak şekilde düzenlenecektir.
Denetim
Bakanlığın yetki belgesi sahibi katılımcıları, yetki belgesine uygun hareket edip etmedikleri konusunda denetleme yetkisi bulunmaktadır. İlgili denetimlerde bir aykırılık tespit edilmesi durumunda (i) yazılı uyarı yapılacak, (ii) aykırılığın giderilmesi için 6 aya kadar süre verilecek, (iii) aykırılık giderilene kadar yetki belgesi askıya alınacaktır. Askı süresi boyunca söz konusu katılımcı, aynı tür yeni bir yetki belgesi alamayacaktır. Askı süresi, geçerlilik süresini etkilemeyecektir.
Aykırılığın süresi içerisinde giderilmemesi durumunda yetki belgesi iptal edilecektir. İptalin gerçekleşmesi durumunda, aynı tür yetki belgesi 1 yıl süreyle verilmeyecektir. Yetki belgesinin iptalinin tekrarı halinde, aynı tür yetki belgesi 3 yıl süreyle verilmeyecektir.
İlgili yönetmeliğe ulaşmak için tıklayınız.
- Asgari Ücret Tespit Komisyonu Kararı ve Asgari Ücret Desteği Genelgesi
Türkiye’de 2023 yılında geçerli olacak net asgari ücret 2022 Temmuz ayına göre yüzde 54,66 artışla 8 bin 506 lira oldu. Brüt asgari ücret ise 10 bin 8 TL oldu. Böylelikle net asgari ücretteki artış oranı ocak ayına göre yüzde 100, temmuz ayına göre yüzde 55, yıllık ortalama artış oranının ise yüzde 74 olarak gerçekleşti.
Detaylar için adresini ziyaret edebilirsiniz.
- Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin TL Nakdi Kredi Kullanımlarına Getirilen Sınırlama Uygulamasında Değişiklik Yapılmıştır.
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK)’nun 24.06.2022 tarihli ve 10250 sayılı Kararı (İlk Karar) ile bağımsız denetime tabi şirketlerin TL nakdi kredi kullanımlarına getirilen sınırlamalar öngörülen bazı hususlar, fiilen uygulanmalarının zorluğu/imkânsızlığı nedeniyle uygulamada tıkanıklığa neden olmuş ve bu konular uygulayıcılar tarafından BDDK’ya iletilmişti. Bu kapsamda BDDK tarafından uygulamaya yönelik şartların kolaylaştırılmasına yönelik olarak 07.07.2022 tarihli ve 10265 sayılı yeni bir karar (Yeni Karar) alınmıştı. Yeni karar, ilk karar tarihi olan 24.06.2022 tarihinden itibaren geçerli olacak şekilde yürürlüğe konulmuştu. Söz konusu karardan sonra kurul, bu defa 21.10.2022 tarihli ve 10389 sayılı kararıyla 01.11.2022 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, aksi yönde bir kurul kararı alınıncaya kadar 15 Milyon TL olan YP pozisyonu sınırının 10 milyon TL ve yüzde 10 olan oranın da yüzde 5 olarak uygulanmasına karar verdi.
İlgili karara ulaşmak için tıklayınız.
- İhracat Desteklerine İlişkin Uygulama Genelgeleri yayımlandı.
18.08.2022 tarihli ve 31927 sayılı Resmi Gazete’de 5973 sayılı “İhracat Destekleri Hakkında Karar” yayımlanmış olup, karar ihracat desteklerini düzenleyen 11 adet tebliğ yürürlükten kaldırılmış, destekler genel olarak 5793 sayılı karar kapsamında düzenlenmiştir. Pazara Giriş Projesi Hazırlama Desteği ve Çok Kanallı Zincir Mağaza Desteği yeni eklenenlerken, E-ticaret Sitelerine Bireysel Üyelik Desteği ise kaldırılmıştır.
İlgili Cumhurbaşkanlığı Kararına ulaşmak için tıklayınız.
DESTEK ADI
|
ORAN
|
TUTAR
|
Pazara Giriş Belgeleri Desteği
|
%50
|
4.000.000,0 TL
|
Yurt Dışı Marka Tescil Desteği
|
%50
|
750.000,0 TL
|
Pazara Giriş Projesi Hazırlama Desteği
|
%50
|
200.000,0 TL
|
Yurt Dışı Pazar Araştırması
|
%50
|
100.000,0 TL
|
Yurt Dışı Fuar Desteği - Genel Nitelikli - Sektörel Nitelikli
|
%50
|
- 150.000,0 TL - 250.000,0 TL
|
Yurt İçi Fuar Desteği - Yurt Dışında Gerçekleştirilen Tanıtım Faaliyetleri - Yurt İçinde Gerçekleştirilen Tanıtım Faaliyetleri
|
%50
|
- 1.500.000,0 TL - 500.000,0 TL
|
Yurt Dışı Şirket ve Yurt Dışında Yerleşik Şirkete Ait Marka Alım Desteği - Mali Hukuki Danışmanlık Giderleri
|
%50
|
3.000.000,0 TL
|
Küresel Tedarik Zinciri Desteği - Makine/Ekipman/Donanım/Yazılım Alımı, Eğitim, Danışmanlık, Sertifikasyon, Test/Analiz, Ürün Doğrulama Giderleri - Yurt Dışı Depo Kira Giderleri ve Depolama Hizmetleri
|
%50
|
- 15.000.000,0 TL
- 4.000.000,0 TL
|
Birim Kira Desteği
|
%50
|
2.000.000,0 TL
|
Tanıtım Desteği - Türkiye’de Üretilen Ürünlerin Yurt Dışında Tanıtımı - Yurt Dışı Birimi Bulunmayan, Marka Tescil Belgesi Bulunan Şirketler için Tanıtım Desteği
|
%50
|
- 2.500.000,0 TL - 4.000.000,0 TL
|
Tasarım ve Ürün Geliştirme Projesi Desteği
|
%50
|
3.000.000,0 TL
|
Tasarımcı Şirket ve Tasarım Ofisi Desteği
|
%50
|
5.000.000,0 TL
|
Gemi Yat Sektöründe Faaliyet Gösteren Şirketlere Tasarım Desteği
|
%50
|
3.000.000,0 TL
|
Marka ve Turquality Desteği
|
%50
|
-
|
Çok Kanallı Zincir Marka Desteği - Yurt Dışı Marka Tescil/Yenileme/Koruma - Pazar Araştırma Çalışması ve Rapor - Tanıtım Giderleri - Birim Kira Gideri - Dekorasyon Giderleri - Franchise Giderleri
|
- - - - - %50
|
- 750.000,0 TL - 2.000.000,0 TL - 9.000.000,0 TL - 2.000.000,0 TL - 3.000.000,0 TL - 2.000.000,0 TL
|
Partnerimiz BDO Denet Türkiye ile hazırlanan detaylı rapora ulaşmak için tıklayınız.
- E-İhracat Destekleri Hakkında Karar yayımlandı.
25.08.2022 tarih ve 31394 sayılı Resmî Gazete’de 5986 sayılı “E-İhracat Destekleri Hakkında Karar” yayımlandı. Karar kapsamında yararlanabilecek destek unsurları, tutar ve oranları aşağıdaki gibidir:
DESTEK UNSURU
|
ORAN
|
TUTAR
|
Pazara Giriş Rapor Desteği
|
%50
|
1.500.000,0 TL
|
Dijital Pazar Yeri Tanıtım Desteği
|
%50
|
7.500.000,0 TL 15.000.000,0 TL (perakende e-ticaret siteleri için)
25.000.000,0 TL (e-ihracat konsorsiyumları için)
|
E-ihracat Tanıtım Desteği
|
%50
|
4.000.000,0 TL (B2B platformları için) 15.000.000,0 TL (e-ihracat konsorsiyumları için)
25.000.000,0 TL (perakende e-ticaret siteleri için)
30.000.000,0 TL (pazaryerleri için)
|
Sipariş Karşılama Hizmeti ve Depo Kira Desteği
|
%50
|
5.000.000,0 TL (depo kira desteği)
|
Yurt Dışı Pazar Yeri Entegrasyon Desteği
|
%50
|
3.000.000,0 TL (e-ihracat konsorsiyumları için)
1.500.000,0 TL (diğer yararlanıcılar için)
|
Çevrimiçi Mağaza ve Hedef Ülke e-Ticaret Paydaşlarından Alınan Hizmet Desteği
|
%50
|
3.000.000,0 TL (e-ihracat konsorsiyumları için)
1.500.000,0 TL (diğer yararlanıcılar için)
|
Pazar Yeri Komisyon Gideri Desteği
|
%50
|
750.000,0 TL
2.500.000,0 TL (Perakende e-Ticaret siteleri için)
3.000.000,0 TL (e-ihracat konsorsiyumları için)
|
Ticaret Bakanlığınca ihracata yönelik belirlenen hedef ülkeler için destek oranları 20 puana kadar artırılabilecektir. Ayrıca karar kapsamındaki destek üst limitleri, her takvim yılı başında TÜFE + Yİ ÜFE’nin yarısı oranında güncellenecektir.
- Ar-Ge ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinde değişiklikler yapıldı.
25.08.2022 tarihli ve 31394 sayılı Resmî Gazete’de Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlandı.
Söz konusu yönetmelikle Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinde (Yönetmelik) bazı değişiklikler yapıldı.
Yapılan değişikliklerden bir kısmı, yönetmelikte yer alan ilgili bakanlık, genel müdürlük, bakanlar kurulu ifadelerinin veya kanun atıflarının düzeltilmesi veya daha önce bazı kanunlarda yapılan değişikliklerin yönetmeliğe aynen işlenmesi mahiyetinde olup, esas itibarıyla herhangi bir yenilik getirmemektedir. Diğer bir kısım değişiklikler ise uygulamada bazı düzenlemeler içermektedir.
İlgili yönetmeliğin tamamı için tıklayınız.
- E-Turquality (Bilişimin Yıldızları) Destek Programına Başvurular başladı.
E-Turquality (Bilişimin Yıldızları) Destek Programı başvuru koşulları Ticaret Bakanlığı tarafından 28.09.2022 tarihinde açıklandı. Buna göre programa başvuru için bilişim firmalarının son 3 yıllık asgari ihracat tutarı esas alınacaktır. Başvuru için gerekli asgari ihracat tutarları aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
BİLİŞİM ALT SEKTÖRÜ
|
ASGARİ İHRACAT TUTARI (SON 3 YIL ORTALAMASI – ABD DOLARI)
|
Akıllı Şehir ve Yazılım Hizmetleri
|
250.000,0
|
Bilişim Hizmetleri
|
500.000,0
|
Dijital Aracılık ve Hizmet Platformları
|
500.000,0
|
Dijital Oyun
|
1.000.000,0
|
Fintech Yazılım
|
250.000,0
|
Siber Güvenlik Yazılım ve Hizmetleri
|
250.000,0
|
Telekomünikasyon, Bulut ve Bilişim Hizmetleri
|
500.000,0
|
Yapay Zeka Yazılımı
|
250.000,0
|
Yazılım (Genel)
|
500.000,0
|
Yeşil Dönüşüm Yazılım ve Hizmetleri
|
250.000,0
|
Partnerimiz BDO Denet Türkiye ile hazırlanan detaylı rapora ulaşmak için tıklayınız.
- Proje Bazlı Teşvikler Uygulama Tebliğinde Değişiklikler yapıldı.
1.10.2022 tarihli ve 31970 sayılı Resmî Gazete’de “Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (2019/1)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (2022/1)” yayımlandı. Bu çerçevede nitelikli personel desteği, enerji desteği, sigorta primi işveren hissesi desteği hesaplama yöntemlerinde düzenlemeler yapıldı.
İlgili tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
- ISO 27001’in Yeni Sürümü yayımlandı.
Gelişen teknolojilerle birlikte çeşitli altyapıların güvenliklerinin sağlanması hususunda da birçok gelişme yaşanıyor. Özellikle iş dünyası, hükümetler ve toplum için büyüyen bir tehdit haline gelen siber saldırıların neden olduğu maliyetler ve yıkıcı etkiler göz önüne alındığında kurumların bu alanda alması gereken önlemler de değişiklik yaşıyor. Bir kuruluş için bilgi güvenliği yönetim sisteminin kurulması, uygulanması ve sürdürülmesi ve sürekli iyileştirilmesi için gereklilikleri belirten ISO/IEC 27001’in yeni ve geliştirilmiş bir sürümü yayımlandı.
Bilgi güvenliği yönetimi konusunda dünyanın en iyi bilinen standardı, günümüzün giderek dijitalleşen dünyasında kuruluşlar için hayati önem taşıyan bilgi varlıklarının güvence altına alınması için izlenmesi gereken yolu ve uygulanması gereken kontrolleri içermektedir.
- Covid-19 sebebiyle ödenen Kısa Çalışma Ödeneği ve diğer fazla ve yersiz ödemeler terkin edilecek.
09.11.2022 tarihli ve 32008 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7420 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (Kanun)’un 14’üncü maddesi ile 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’na geçici 32’inci madde eklenmiştir. Yapılan düzenlemeye göre hem kısa çalışma hem de nakdi ücret desteğine ilişkin hatalı işlemlerden kaynaklı fazla ve yersiz ödemelerden 9.11.2022 tarihi itibarıyla tahsil edilmemiş olanlar terkin edilecektir. Kanunla getirilen bu uygulamanın esaslarına dair İŞKUR tarafından bir genelge çıkarılması beklenmektedir.
- Çalışanlara elektrik, doğal gaz ve diğer ısınma gideri karşılığı olarak aylık 1.000 TL’ye kadar yapılan ödemeler gelir vergisi ve SGK priminden istisna edildi.
09.11.2022 tarihli ve 32008 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7420 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun geçici 1’inci maddesiyle işverenler tarafından çalışanlara elektrik, doğal gaz ve ısınma giderlerine karşılık olmak üzere bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2023 yılı Haziran ayı sonuna kadar, mevcut ücretlerine/prime esas kazançlarına ilave olarak yapılan aylık 1.000 TL’yi aşmayan ödemelerin prime esas kazanca dahil edilmemesi ve gelir vergisinden istisna edilmesi sağlandı.
Partnerimiz BDO Denet Türkiye ile hazırlanan detaylı rapora ulaşmak için tıklayınız.
- Vakıf Vergi Muafiyeti, Yatırım İndirimi İstisnası, Ar-Ge İndirimi, Serbest Bölge Faaliyet Tasdik Raporları ve Özel Amaçlı Raporların da elektronik ortamda gönderilmesi zorunluluğu getirildi.
Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının Elektronik Ortamda Gönderilmesi Hakkında Sirküler / 3 ile vakıf vergi muafiyeti, iştirak hisseleri ve gayrimenkul satış kazancı istisnası, yatırım indirimi istisnası, Ar-Ge indirimi, serbest bölge faaliyet tasdik raporlarının ve özel amaçlı raporların da internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda gönderilmesi zorunluluğu getirildi. Söz konusu raporlar, 02.01.2023 tarihinden itibaren internet vergi dairesi sistemi üzerinden elektronik ortamda ihtiyari olarak gönderilebilecek, 01.03.2023 tarihinden itibaren ise zorunlu olarak sadece elektronik ortamda gönderilecektir.
İlgili karara ulaşmak için tıklayınız.